Direktlänk till inlägg 12 mars 2013

Dag 7

Av Linnéa - 12 mars 2013 19:32

Hej Svejs!!

 


Idag fick jag hjälpa till med AT:t. Idag skulle

det göras lite mer än vanligt. Det skulle upp till

både baren och cateringen. Jag tror nog även

att Turkiets president ville ha något litet gott att

smaka på. ;)


Jag fick lägga upp scones på plåt som senare på

eftermiddagen bakades av och lades upp på silverfat

med en liten duk.

                                                     


Efter att jag gjort iordning sconesen fick jag skära

upp prinsessbakelser, lägga de i formar och dekorera

med grädde, jordgubbe och choklad. När jag var klar

med det fick jag spritsa glasyr på cupcakes i korsform

och sedan lägga på ett halvt hallon.

                                                                                         

Sen fick jag dekorera i små skålar med limecurd,

marmelad, grädde, vaniljsmetana och rört smör.

Limecurden och marmeladen gick inte direkt att

göra något med förutom att fylla skålen, men de andra

fyllde jag lite i skålen och på toppen gjorde jag små

cirkelformar. Det var ganska kul, men lite svårt. Jag

fick tyvärr ingen bild på det rörda smöret eftersom

vi hade lite brottom att komma igång med nästa sak.

Det längst till vänster är päron & chili-marmelad,

bredvid står skålen med limecurd, sen smetana och

längst till höger står grädden.

                                                                                         

Efter det fick jag ta plåtar med upplagda chocolate-

chipcookies (med vit choklad och macadamianötter)

och platta till dem sedan baka av. Jag tyckte de blev

jättefina!

                                                                                         


Sen var det dags att lägga upp allt på kakfat, vilket

blev underbart fint!

                                                                     


Efter lunchen började jag och en kvinna i personalen

(Tess) att göra Grand Bakelse som de kallar den.

Den var lite svår att göra eftersom man skulle hålla

koll på så mycket saker samtidigt. Men det var kul

och imorgon ska vi göra de klara! Eftersom jag tyvärr

inte har bild på den och inte visste hur den skulle se ut

när den var klar sökte jag en bild på google och när

jag såg den så insåg jag att jag idag fick göra en

bakelse som jag velat göra sen första dagen på Grand

Hotel då jag såg en sån i kylen!!

Så här kommer den ungefär se ut när den är klar!

(Den första bilden är tagen av mig, den andra från google)   



Sen blev klockan mycket och jag fick hjälpa en annan

(Camille) att lägga röda vinbär på fruktsallader, sedan

plasta in och stoppa i kylen.


Efter att jag var klar med det var klockan ungefär 15.30

och det fanns inte mycket kvar att göra så jag fick sluta

tidigt! Det var otroligt skönt!


Det skulle vara kul om vi i skolan kunde få testa göra den

bakelsen så alla får testa på. Men den uppgiften tar tid och

man måste vara ganska noga! Jag har receptet, dock för en

ganska stor mängd men det går ju att göra mindre sats!


Det jag har lärt mig idag är Grand Bakelsen som var både

svår och rolig. Annars har det varit en rätt skön och rolig

dag! Imorgon ska jag eventuellt få göra fler bakelser också!

Ser fram emot det! ;)

 
 
Camilla

Camilla

13 mars 2013 11:01

Gud så mycket saker du får göra! Vill också prova på att göra Grand bakelsen, hoppas Johannes går med på det :D

http://goat.blogg.se

Linnéa

13 mars 2013 23:15

Det hoppas jag med! Men som sagt så var den svår, man måste nästan vara 2 och det måste gå väldigt snabbt :P Men det skulle vara kul och se hur alla skulle handskas med uppgiften! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linnéa - 26 juni 2013 21:43

Nämen hallå där!   Idag var det dags att prata marknadsföring!   Vi fick en liten föreläsning som skulle hjälpa oss hur man gör, varför man gör det och vad man ska göra! Efter det fick vi sitta lite i grupperna och fundera hur vi ska gö...

Av Linnéa - 25 juni 2013 21:27

Hej!   Idag började vi 9 igen precis som igår och som vi kommer göra hela veckan! Idag skulle vi gärna hitta någon som vi kunde arbeta med och starta företaget med.   Jag satt med Oskar (vi konfirmerades tillsammans) och Niklas (från Beside...

Av Linnéa - 24 juni 2013 23:59

Hej!   Nu har jag tyvärr inte lagt upp något nytt på väldigt länge! Men jag ska försöka bättra mig! På senaste tiden har det varit en del, mycket bak i skolan, förberedelser inför sommarlovet som jag nu äntligen har och viktiga dagar.  ...

Av Linnéa - 24 mars 2013 23:11

Hallå hallå! I fredags var det en väldigt bra dag faktiskt! Det började med att efter frukosten så fick jag börja med att dekorera bakelser vilket blev  väldigt fint tycker jag!          (Laktosfri)  Sedan frågade Tess om jag v...

Av Linnéa - 24 mars 2013 22:54

Hej Hej!   I torsdags var en väldigt tråkig dag!   Direkt efter frukost fick jag hjälpa till att plocka upp varor och lägga på plats, när jag var klar med det fick jag ställa mig och hacka ca 7-8 påsar med torkade aprikoser, jag fick ...

Presentation


Ställ gärna frågor eller skriv en liten kommentar ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards