Alla inlägg under mars 2013

Av Linnéa - 24 mars 2013 23:11

Hallå hallå!


I fredags var det en väldigt bra dag faktiskt!


Det började med att efter frukosten så fick jag

börja med att dekorera bakelser vilket blev 

väldigt fint tycker jag!

        

(Laktosfri) 

Sedan frågade Tess om jag ville dekorera de

bakelser hon höll på med och jag blev riktigt

glad eftersom jag innan hade sett att hon stått

och sneglat lite på hur jag dekorerat!!

                                                                                                                  

När jag var klar med det fick jag påbörja en

créme brûlé med lime- och passionsmak, medans

den stod i vattenbad för att kallna fick jag göra

vaniljkräm. När vaniljkrämen var klar var det dags

för lunch!


Nör vi kom tillbaka från lunchen fick jag göra

en hallonsås som var väldigt enkel och snabb att

göra! När den var klar märkte jag den med datum

och vad det var i hinkar och sedan in i kylen.


Sen var det dags att skära lite frukt, men då

fick jag hjälp och det gick väldigt snabbt!


När det var klart var det inte så mycket tid kvar

innan jag skulle sluta så jag fick hjälpa till att

väga upp till havre- och aprikosscones.


Efter att det var klart sa jag hejdå till allihopa,

jag fick med mig betyget och även en liten

"tack" present. En historiebok om Grand Hotel.

Av Linnéa - 24 mars 2013 22:54

Hej Hej!


I torsdags var en väldigt tråkig dag!


Direkt efter frukost fick jag hjälpa till att

plocka upp varor och lägga på plats, när jag

var klar med det fick jag ställa mig och hacka

ca 7-8 påsar med torkade aprikoser, jag fick

som tur var hjälp att hacka av en lärling.

Det tog ett tag så när det var klart fick jag

ta hand om disken och ställa den på plats

innan det var lunch.


När vi kom tillbaka från lunchen så fick jag

stå och skära upp all frukostfrukt vilket är

väldigt mycket och tar väldigt lång tid att

göra när man är en person...


Som sagt, det var en väldigt tråkig och seg

dag...

Av Linnéa - 20 mars 2013 21:45

Hallojsan i stugan!

 


Idag var en lugn dag igen. Jag fick börja

hjälpa till med AT:n.

Det var det vanliga, fixa spritspåsarna,

dekorera små dessertglasen och lägga scones.


När jag var klar med det fick jag hjälpa

Pia att göra andra dessertglas som skulle

vara till en invigning som skulle vara idag.

I botten var det vit chokladtryffel, på

var det hallonsoppa och sedan var det pinnar

med en liten citronkaka, blåbär och hallon på.

Pinnarna fick jag göra.

                                                                                       

När jag var klar med det fick jag dekorera

små citrontartletter genom att lägga några

små blad bredvid hallon haha. Inte direkt svårt

men riktigt jobbigt!

Fint blev det i alla fall!

                                                                (Före)   (Efter) 

Sen var det dags för lunch. När vi kom tillbaka

fick jag fortsätta lite med dekorationen

eftersom den inte blev klar.

Och samtidigt som jag gjorde det väntade jag

på att min chokladsås skulle koka upp som jag

hade fått göra iordning innan lunch.

Den såg bra ut men smakade lite beskt. Tror

vi skulle behövt lite mer socker och lite mindre

kakao i.


Efter det fick jag göra tiramisu. Fast det var inte

den vanliga med  mycket alkohol och kaffe, de gick

bort och istället hade vi 1/2 dl alkohol och

jordgubbslag i. Så det blev jordgubbstiramisu,

vilket var himla gott!!!


När klockan visade 15.30 fick jag hjälpa att lägga

upp kakor på fat till invigningen. Det blev också

väldigt fint!

                                                                                       


Jag är nöjd med den här dagen. Får se hur morgon-

dagen slutar! ;)

Av Linnéa - 19 mars 2013 21:26

Hejsan Hoppsan!


Idag har varit en lugn och skön dag.


Jag fick hjälpa Camille att göra iordning

AT:n och det tog ett tag eftersom det

var mycket som skulle göras och det

var många gäster.


Först fick jag byta innehållet i sprits-

påsarna till nya spritspåsar för att de

skulle behålla fräschheten. Sen fick jag

dekorera små glas-desserter med

rostade kokosflingor och chokladkulor.

Efter det fick jag skära och lägga upp

prinsessbakelser i formar och hjälpa

till att dekorera dem med jordgubbar

och choklad.

                                                  

När det var klart fick jag lägga upp

scones på plåtar och sedan dekorera

cupcakes med galsyr och hallon.

                                                                                                                          

Sen var det dags för lunch. Den var

jätte god!! Det var kyckling och ris,

även en massa frukt för min del!


När vi kom tillbaka skulle vi lägga upp

bakelserna på fat och lägga upp limecurd,

marmelad, grädde, smetana och rört smör

i små "båt" skålar. Det blev jätte fint!!

                                 (Limecurd) 

När vi var klara fick jag göra mango-

pudding vilket var ganska kul! Det visade

sig vara ungefär som att göra pannacotta.

                                                                                                                       

Av Linnéa - 18 mars 2013 15:03

Hej Hej!!


Har varit riktigt trött efter 6 dagars jobb så jag har

tyvärr inte gjort något inlägg om i lördags men jag gör

det idag istället.


I lördags började vi med frukost som de flesta andra

dagarna.


När vi kom tillbaka fick tyckte de att jag skulle få

göra något annat, som de bara göra på helger eftersom

det var det jag ville se. Så jag fick hjälpa till att göra

brunch. I brunchen ingick ex. våfflor, tiramisu och

jordgubbsfat.

Utav det fick jag göra iordning våffelsmeten och

jordgubbsfaten. Det var väldigt kul och nervöst

eftersom jag aldrig gjort riktigt våffelsmet förr.

Vi har alltid köpt hem pulver som vi blandar med mjölk

och då blir ju smeten lös så jag blev lite fundersam

när jag såg att smeten på grand var tjock haha!


Jordgubbsfaten var inte så svåra. Jag skulle ta fram

4 silverfat och "bädda dom", alltså lägga på ett papper

och sedan en vikt duk. Sen skulle jag lägga upp

jordgubbar ungefär som en pyramid och det blev riktigt

fint tycker jag!!

                                                                                                                        


När jag var klar med våffelsmeten fick jag spritsa

morotskakesmet i små silikonformar och grädda.

                                                                                                                        


Sen var det inte långt kvar till lunch så jag fick skära

upp några jordgubbar i 4 bitar och spreja på gelé. De

var till prinsessbakelserna.

                                                                                                                        


När jag kom tillbaka från lunchen fick jag plocka ut

morotskakorna/muffinsarna och sedan spritsa nya av

de som blev för små.


Sen kom en kille in och skulle skära frukostfrukten hos

oss. Hans uppgift var att sköta frukosten hela den

förmiddagen så jag fick hjälpa med frukten.

                                                                                                                       


När morotskakemuffinsarna hade svalnat plockade jag ur

dem och senda fick jag plocka ur ananas&choklad kakor

ur likadana formar.


När jag var klar med det fick jag börja hjälpa till med lite

fruktmarmelad. Den marmeladen är mer som godisbitar och

inte som marmelad man har på smörgåsar!

Men det var också lite kul och göra, dock fick jag inte se

resultatet då jag var tvungen att gå...

                                                                                                                       


Idag har jag varit ledig men bakat ändå! Har varit sugen

på äpplepaj ett tag så jag kände att det var nödvändigt ;)

                                                                                                                       

Av Linnéa - 15 mars 2013 21:38

Hej hej!

 

Igår var jag så trött så jag glömde helt att göra

ett inlägg. Men idag gör jag istället ett lite längre

om båda dagarna!


Både igår och idag fick jag dekorera bakelser

som skulle till roomservice och baren. Det var

jättekul och jag fick dekorera precis som jag

ville med bär och choklad!

 

De övre bilderna är från gårdagen och de

nedre är från idag.


   


Sedan fick jag lägga upp småkakor som också

skulle upp till roomservice (gårdagen).

                                                                                                                        


Igår fick jag även riva 56st citroner, pressa dem

och några till. Efter lunch fick jag väga upp

citronsaften i små byttor och frysa in.


Sedan fick jag hjälpa till att göra scones.

Jobbigt men kul!


När jag var klar med det fick jag börja göra

bottnar på Grand Hotels sommar meny.

Då skulle jag blanda ihop mandelmassa, ägg

och smör, sedan hacka nötter, blanda i och

bre ut i en anslagsring och baka av.


Idag fick jag göra mördeg som tog ett litet

tag då jag skulle forma till rektanglar och

sedan plasta och lägga i kylen.


Sen fick jag skära lite frukostfrukt och sen

var det dags för en smet. De kallar den Devilcake.

Den var jätte god! Men det var tungt att behöva

sleva i den i en massa spritspåsar.


Efter det var det dags för fika då en i personalen

fyllde år och sen fick jag skära blåbärspajer ur

formar.


Sen var det dags att städa sen fick jag gå hem!


Ganska kul dag idag! :)

Av Linnéa - 13 mars 2013 23:17

Hallojsan!

 


Idag fick jag göra massvis med saker på

förmiddagen, jag fick göra en hallonsoppa

som visade sig bara var att koka upp

vatten, socker, stjärnanis och vaniljstång.

När det kokat upp skulle jag hälla i hallonen,

röra runt och sen låta stå.

Medans det skulle koka upp fick jag stå och

öppna upp 370st physalis och lägga på bricka.


När jag var klar med de 2 fick jag hämta

Grand bakelserna i frysen, plocka ur dem

från silikonformarna och ställa på brickor

och in i frysen igen. När jag tog kort på dem

så såg jag att ljuset lade sig som ögon och

sprickorna i mitten av bakelsen ligger som en

mun vilket jag tycket var väldigt gulligt!

                                                                                        

Efter att de lagts in i frysen fick jag lägga upp

fruktsallad i små glas eftersom jag inte hann

börja på något nytt då det snart var lunch.


Efter lunchen fick jag göra kaffepannacotta

vilket var ungefär som vaniljpannacottan bara

att man byter ut vaniljen mot kaffebönor.

Sen skulle vi göra marmelad men jag hann tyvärr

inte mer än att skala mellan 20-30 päron, kärna

ur och skära i små kuber.


Det har väl varit en hyfsad bra dag, andra tillfällen

bättre än de andra!

Av Linnéa - 12 mars 2013 19:32

Hej Svejs!!

 


Idag fick jag hjälpa till med AT:t. Idag skulle

det göras lite mer än vanligt. Det skulle upp till

både baren och cateringen. Jag tror nog även

att Turkiets president ville ha något litet gott att

smaka på. ;)


Jag fick lägga upp scones på plåt som senare på

eftermiddagen bakades av och lades upp på silverfat

med en liten duk.

                                                     


Efter att jag gjort iordning sconesen fick jag skära

upp prinsessbakelser, lägga de i formar och dekorera

med grädde, jordgubbe och choklad. När jag var klar

med det fick jag spritsa glasyr på cupcakes i korsform

och sedan lägga på ett halvt hallon.

                                                                                         

Sen fick jag dekorera i små skålar med limecurd,

marmelad, grädde, vaniljsmetana och rört smör.

Limecurden och marmeladen gick inte direkt att

göra något med förutom att fylla skålen, men de andra

fyllde jag lite i skålen och på toppen gjorde jag små

cirkelformar. Det var ganska kul, men lite svårt. Jag

fick tyvärr ingen bild på det rörda smöret eftersom

vi hade lite brottom att komma igång med nästa sak.

Det längst till vänster är päron & chili-marmelad,

bredvid står skålen med limecurd, sen smetana och

längst till höger står grädden.

                                                                                         

Efter det fick jag ta plåtar med upplagda chocolate-

chipcookies (med vit choklad och macadamianötter)

och platta till dem sedan baka av. Jag tyckte de blev

jättefina!

                                                                                         


Sen var det dags att lägga upp allt på kakfat, vilket

blev underbart fint!

                                                                     


Efter lunchen började jag och en kvinna i personalen

(Tess) att göra Grand Bakelse som de kallar den.

Den var lite svår att göra eftersom man skulle hålla

koll på så mycket saker samtidigt. Men det var kul

och imorgon ska vi göra de klara! Eftersom jag tyvärr

inte har bild på den och inte visste hur den skulle se ut

när den var klar sökte jag en bild på google och när

jag såg den så insåg jag att jag idag fick göra en

bakelse som jag velat göra sen första dagen på Grand

Hotel då jag såg en sån i kylen!!

Så här kommer den ungefär se ut när den är klar!

(Den första bilden är tagen av mig, den andra från google)   



Sen blev klockan mycket och jag fick hjälpa en annan

(Camille) att lägga röda vinbär på fruktsallader, sedan

plasta in och stoppa i kylen.


Efter att jag var klar med det var klockan ungefär 15.30

och det fanns inte mycket kvar att göra så jag fick sluta

tidigt! Det var otroligt skönt!


Det skulle vara kul om vi i skolan kunde få testa göra den

bakelsen så alla får testa på. Men den uppgiften tar tid och

man måste vara ganska noga! Jag har receptet, dock för en

ganska stor mängd men det går ju att göra mindre sats!


Det jag har lärt mig idag är Grand Bakelsen som var både

svår och rolig. Annars har det varit en rätt skön och rolig

dag! Imorgon ska jag eventuellt få göra fler bakelser också!

Ser fram emot det! ;)

Presentation


Ställ gärna frågor eller skriv en liten kommentar ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards